Norges tekniske vitenskapsakademi, TEKNA og Academia Europaea inviterer til fagmøte tirsdag 19. oktober kl. 19:00 i Bergen. Her får vi høre fra Tjalve Svendsen (Prototech) og han vil fortelle om prosjekter knyttet til brenselcellesystemer for maritim bruk.
Om møtet
Møtet er åpent for alle og gratis. Vi serverer kveldsmat i etterkant av foredraget for de som vil ha (ca kl. 20.30). For at vi skal kunne beregne mat må du registrere deg. Foredraget starter kl. 19.00 og det er muligheter for spørsmål i etterkant.
Møtet finner sted på Høgskolen på Vestlandet, Campus Kronstad, Inndalsveien 28, 1. etasje i nybygget K2, inngang fra Kronstadplassen. Spre gjerne denne informasjonen eller FB-eventet til andre som kan være interessert!
Om foredraget
Det er i dag et betydelig og økende fokus på å redusere utslipp fra kommersiell skipsfart, blant annet drevet av strengere regelverk og mer ambisiøse mål for utslippsreduksjon, økende etterspørsel etter lavere karbonavtrykk for forbrukerprodukter, og økende CO2 -avgifter og endring i avgiftsregimer.
For å nå målene som er satt av IMO og andre vil det være nødvendig å implementere nye løsninger, drivstoff og teknologier, i tillegg til utstrakt bruk av eksisterende løsninger for energioptimalisering av fartøy. De siste årene har interessen og fokuset på lav- og nullutslipps drivstoff derfor økt betraktelig.
Mange ser på ammoniakk som et fremtidig drivstoff med spesielt stort potensial, da det ikke fører til CO2 utslipp og samtidig har relativt god energitetthet og greie lagringsforhold. En rekke pilotprosjekter er under oppføring, både knyttet til utvikling av oppstrøms verdikjede, samt relatert til demonstrasjoner i skip. Det pågående ShipFC-prosjektet er et ledende eksempel på dette, og omhandler installasjon av 2MW ammoniakk brenselcellesystem i Eidesviks «Viking Energy» offshore supply skip.
I presentasjonen vil vi diskutere mulighetene og barrierene for de nye løsningene som er under utvikling, og med særlig fokus på hvordan effektive og fuelfleksible høytemperatur brenselceller kan muliggjøre bruk av nye drivstoff og bidra til transformasjonen av maritim næring. En status for ShipFC-prosjektet og andre relevante aktiviteter vil bli gitt. Videre vil vi presentere videre planer for utvikling og kommersialisering av brenselcelleteknologien i Bergen.
Om foredragsholderen
Tjalve Svendsen har bakgrunn i teoretisk fysikk og energifysikk ved Universitetet i Bergen (MSc.), og har de siste åtte år jobbet som forsker og prosjektleder i Prototech med hovedfokus på prosjekter knyttet til brenselcellesystemer for maritim bruk. Som styremedlem i Norsk Hydrogenforum jobber han også med å fremme hydrogen og hydrogenteknologier i Norge.
Velkommen!